Drakvalvet: elevernas egna tv-produktion tillsammans med näringslivet

iKarlskoga
Med inspiration från det populära Tv-programmet Draknästet har Möckelngymnasiet, i samarbete med fler aktörer så som BIM Media och LPD Office, tagit fram konceptet Drakvalvet.

Drakvalvet är ett rollspel där elever från ekonomiprogrammet presenterar sina affärsidéer för potentiella investerare, Drakarna. Drakvalvet involverar även elever från samhällsprogrammet, med inriktning media, där de får filma, intervjua, spela in trailer, ta fram intro och outro med mera. Drakvalvet kommer att sättas ihop både till flera små avsnitt med en presentation i varje samt till ett helt avsnitt med alla presentationer, dessa kommer att läggas ut på Youtube längre fram.

Jimmy Elfström & Johan Becker

Jimmy Elfström, lärare på SA Medier & kommunikation, och Johan Becker, lärare på ekonomiprogrammet, är de som startat konceptet Drakvalvet.

De berättar om att eleverna själva fått ta fram koncept och affärsidé. Som de även fått räkna på gällande produktion och vinst, vilka leverantörer de ska använda sig av samt hur den eventuella konkurrensbilden kan komma att se ut.

”Det här handlar om att eleverna ska få en upplevelse som förhoppningsvis ska få dem att tänka mer entreprenöriellt. Vi vill att de ska bygga ett självförtroende i att starta ett eget företag i framtiden, ta sina egna idéer till nästa nivå och tro på sig själva”

Johan Becker

Jimmy Elfström fyller i att det här blir ett perfekt tillfälle för mediaeleverna att få erfarenhet av att samarbeta, planera och genomföra en Tv-produktion tillsammans.

Drakarna består av Joakim Ringman (PwC), Filip Rask (Nobel Biocare), Anna Andreasson (VBIF), Peter Jarl (KEMAB) och Dan-Åke Widenberg (VBIF).

Joakim Ringman, auktoriserad revisor, berättar om varför han tackade ja till att vara med samt vad han tror att Drakvalvet kan lära eleverna.

Joakim Ringman

”Jag tror att det här är en jättebra upplevelse för eleverna, det ger en extra krydda på tillvaron och förhoppningsvis ger det ett sug för entreprenörskap i framtiden. Jag själv har tittat mycket på Tv-programmet Draknästet och jag tycker att det är jättehäftigt så när jag fick frågan om att vara en av Drakarna tackade jag självklart ja.”

Joakim Ringman

Paulina Calson och Svea Ryd är två av de elever som pitchar sin affärsidé inför Drakarna. De har tagit fram Tåsen, en tygpåse som går att stänga med dragkedja.

”Tygpåsen är så himla populär just nu, det känns att nästan alla elever på skolan har en för sina böcker och sin dator. Men ett problem vi upplever med tygpåsen är att dom inte går att stänga så saker ramlar ut när man lägger dem ner till exempel. Därför tog vi fram en tygpåse med dragkedja.”

Svea Ryd
Paulina Calson & Svea Ryd

”Att presentera för Drakarna var jättekul och är något jag vill göra igen. Det var bra att få feedback och vi förstår absolut Drakarnas synpunkter. Det här är något man absolut kommer att komma ihåg bättre än när man har prov i skolan.”

Paulina Calson

Svea tillägger att det här har gett ett intresse att kanske starta något eget i framtiden och att Drakvalvet var en bra erfarenhet.

Drakvalvet är en tävling bland eleverna som avgörs på följande sätt: När eleverna hållit i sin presentation får de feedback från Drakarna och en fiktiv summa pengar, de som fått mest pengar när dagen är slut vinner Drakvalvet. Första pris är ett stipendium bestående av 3000 kr, andra pris 2000kr och tredje plats motsvarar 1000kr. Det finns även ett pris för den mest hållbara affärsidén. Stipendierna finansieras av Drakarna.