Nördarnas Nirvana: Ny kampanj ska locka topptalanger till Karlskoga

iKarlskoga

Karlskoga befinner sig mitt i en dynamisk utvecklingsfas med en snabbt växande arbetsmarknad. För att möta den växande efterfrågan på spetskompetens tar Karlskoga kommun, Business Region Örebro och Västra Bergslagens Industriförening (VBIF) ett gemensamt krafttag. Tillsammans lanserar vi kampanjen “Nördarnas Nirvana”, en satsning som lyfter Karlskoga som ett attraktivt alternativ för högutbildade ingenjörer och tekniska talanger. 

Karlskoga är idag en stad i stark tillväxt med en arbetsmarknad som växer i rekordfart. Stadens tio största företag söker 3000 nya medarbetare inom tre år för att möta den snabbt växande efterfrågan på spetskompetens. Samtidigt är konkurrensen om högutbildade ingenjörer och tekniska talanger knivskarp, både nationellt och internationellt.

 -Kännedomen om Karlskoga har ökat enormt de senaste åren, mycket tack vare försvarsindustrin samt att vi har blivit bra på att marknadsföra oss genom att berätta om vår utvecklingsresa och höga tillväxttakt. Men Karlskoga är så mycket mer än ett starkt näringsliv. Vi vill också visa upp de mjukare värden som gör Karlskoga unikt – som livskvalitet, trygghet och en balanserad vardag, säger Anna Waern, näringslivschef på Karlskoga kommun.  

Klurigt schiffer – utmanar Kista och Västerås

Kampanjens mest iögonfallande inslag är chiffer placerade på stortavlor runt Kista och i Västerås. De kluriga meddelandena är designade för att locka ingenjörer, programmerare och andra problemlösare att ta sig an utmaningen.

-Det här är ingen vanlig småstad. Karlskoga har en av landets högsta koncentrationer av ingenjörer per capita, vilket skapar en unik miljö för kreativitet, innovation och kunskapsutbyte. Här kan du umgås med likasinnade, jobba glokalt – och ändå ha tid att lägga ner båten vid din egen brygga efter jobbet, säger Anna Andreasson, VBIF. 

Med “Nördarnas Nirvana” hoppas Karlskoga välkomna en ny våg av topptalanger som vill arbeta globalt och bo lokalt – i hjärtat av Sveriges teknologiska framtid. 

om kampanjen

Nördarnas Nirvana rullas ut via sociala medier och utomhusreklam under en månads tid. Den riktar sig mot Stockholmsområdet och innehåller en utmaning i form av Chiffer. Vill du veta mer om kampanjen? Besök www.thesmartmove.se/nordarnas-nirvana.